sepi : indah khabar dari rupa

Aku baru menonton cerita SEPI di astro box office. Bukan apa, sebab aku baca kat blog semua orang yang tengok cerita ni kat wayang…semua bercerita tentang betapa bestnya, betapa touching nya cerita ni…so, my expectation was quite high…


Malangnya…bila aku tengok sendiri ceritanya, aku dapati ceritanya amat membosankan. Jalan ceritanya sangat slow, dialoguenya kebanyakannya agak cliché…dan yang paling aku tak suka ialah watak2nya…



Watak Maria, isteri yang tak setia…suami bekerja bertungkus lumus, dia sibuk bercinta dengan orang lain, tak de nilaikah ikatan perkahwinan baginya...bukankah dia masih seorang isteri... watak sufi…yang baru kehilangan isteri…tak sabar2 nak kawin lagi, senangnya dia jatuh cinta pada orang lain, watak Imaan yang tak boleh menerima kenyataan…give me a break…dan tak ada satu pun dari watak2 itu yang benar2 kelihatan sepi... aku cuba mencari elemen sepi yang ditonjolkan tapi yang ada cuma kata2, dari segi facial expressions serta body language langsung tidak menggambarkan yang mereka sebenarnya amat kesepian.

They don’t know the meaning of kesetiaan and they don’t know the meaning of reality…memang there is a thin line between madness and sanity…tapi bagi seseorang yang educated …takkan serapuh itu pegangannya terhadap reality.


And watak adam…kita harus mengahwini orang yang kita cintai…duh…really???

This story is an insult to my intelligence and my sense of loyalty…aku tahu ramai yang tak setuju dengan pendapat aku…so be it…lain padang lain belalang…

4 comments:

  1. erm..betul madam. Lain padang lain belalang..lain orang, lainlah tabiatnya...

    huhuhu...by the way..mungkin u expect terlalu tinggi, thats why yang u rasa this movie not really good.

    Apa-apapun nnt i akan bgtahu afdlin shauki!

    ReplyDelete
  2. well 4 org yg sgt2 berpengalaman dalam sepi n loyalty, i rasa u're rite. sepi tu sbnrnye byk tumpu utk sepi muda mudi. cinta bleh dipupuk lepas kawen apa. tgk mak n bapak kita dlu2 ok jer. apa2pn i tetap dgn cogan kata i, cinta x semestinyer bersatu.

    p/s: life is uncertain.

    ReplyDelete
  3. hu3

    saya la antara org yg tak setuju ha3

    propa~

    ReplyDelete
  4. told u sepi tak best sgt pon
    heee....
    :p

    ReplyDelete

:-)

A ROSE BY ANY OTHER NAME ... tuberose

  Salam and good day.  It's the end of July/ early August, and my tuberose is blooming. Go figure. Despite its name, tuberose is not act...