Thursday, 14 May 2009

rama-rama putih


khamis: 14.05.09

aku memasuki ofis aku seawal jam 7.50 pagi. terus duduk di kerusi, aku dapati ada seekor rama2 berwarna putih sedang terbang di tepi lampu. kemudian terbang pula mengelilingi aku, sebelum hinggap di dinding dihadapan ku...

bila si rama2 putih ni masuk ke ofis aku...? mungkin sewaktu aku membuka pintu, ia masuk tanpa aku sedari...mencari perlindingan barangkali, kerana di luar masih lagi gerimis....

apa mahu mu wahai rama2 putih? mahu aku ambil gambar mu...ok...diam2 disitu...mahu aku ceritakan tentang hidupku...tentang patung dan tasik indah yang beracun? tentang bayu dan ribut? tentang ombak dan laut? tentang bulan dan pungguk? tapi kau sudah tahu itu semua...

aku kagum melihatmu rama2 putih...walau sayapmu rapuh sekali, kau tetap boleh terbang tinggi...you have the heart of a lion...

tapi tempat mu bukan disini...disini cuma ada sang patung...dan habuk2 kertas, serta udara yang dinyamankan oleh penghawa dingin...tiada bunga-bungaan untuk kau hisap madunya, tiada daun untuk kau bersembunyi, tiada cahaya matahari untuk mengeringkan sayapmu...cuma ada cahaya artificial lampu flourescent...


keluarlah rama2 putih...
bermain lah bersama teman2 mu
jamgan kau risaukan aku...
ceritalah pada teman2mu
ceritalah pada bunga
pada hijau rumput
pada titisan hujan...

tentang sang patung...
pergilah rama2 putih
bawalah impian dan anganku
terbanglah setinggi yang kau mampu
dan lepaskan impian dan angan itu
agar hanyut di bawa angin
jika suatu hari
angin meniup impian dan angan
kembali ke tempat asal
ketahuilah wahai rama2 putih
patung masih tetap disini
tetap berdiri
sentiasa tersenyum...
aku bangun lalu membuka sedikit pintu ofis...dan menyambung kerja ku di meja. lima minit kemudian, aku memandang ke dinding...rama2 putih tiada lagi...

aku...you know I can't fly, on the wings of your love...