Thursday, 29 January 2009

tasik indah yang beracun

di penghujung musim hujan yang dingin, di tengah belantara, dikelilingi tanah yang subur...aku terdengar ... suara yang biasa aku dengar namun tidak dapat mencari puncanya. bagai dalam mimpi, suara itu datang bila aku sendirian...

tiba2 aku ternampak ...ukiran seorang perempuan, rambut yang panjang mengurai, diselimuti kain merah, berdiri kaku. aku melihat wajahnya, juga kaku, tanpa ekspressi, hanya dibasahi limpahan air yang muncul dari matanya yang hitam.

ya...limpahan airmata yang dipenuhi kesedihan, ketakutan, kebencian, dendam, patah hati, kecewa, kesal, semua menjadi racun yang mengalir dan bertakung sebagai sebuah tasik yang sangat indah. airnya yang biru bagaikan permata di tengah2 belantara hijau, jernih, bercahaya di bawah sinar suria.

namun tasik itu kosong. tiada hidupan yang mampu hidup didalamnya, tiada tumbuhan yang boleh tumbuh dipinggirnya. ia tak akan menjadi sumber minuman kepada hidupan hutan atau pun tempat anak2 bermain...

kenapa tiada hidupan yang boleh hidup didalam tasik itu, tiada anak2 datang memancing dipinggirnya, dan kenapa ia tidak boleh kering...apakah tasik itu hanya ada untuk menjadi beban kepada dunia....

semakin hari, air tasik semakin dalam kerana sang patung tidak mampu menahan aliran airmatanya...dan dia tahu, satu hari dia akan lemas didalam tasiknya sendiri...

mungkinkah keadaan akan berlainan jika airmatanya dititiskan untuk orang lain...

12 comments:

wahyudimy said...

Berkorban,terkorban utk sesuatu yg tidak prinsipal tidak lagi rasional bg aku.
Selfish? Dont judge me :)

ps : i'll maybe disagree wif u,but i'll die to defend ur right to say it.

wahyudimy said...

Tak ada beza.Jd mungkin perlu mula bersyukur.Kerana masih punya hati untuk sedih,kecewa,patah hati.. Pathetic,tapi itu juga kan rasa2 yg buat hidup lebih bermakna.

arsaili said...

salam kenal..air mata buat mencuci mata...natural eyemore

Daoz said...

patung cendana itu teguh.tak mungkin lemas dalam tasik tngisan sendiri.dan tasik itu mungkin beracun tp bukan beban kpd dunia.masih ada unggas bertrbangan di sekitarnya.

Dato Paduka Masri said...

patung.... apa yang dapat aku syorkan ialah ko baca buku ni... download kat link ini...

http://www.4shared.com/file/62426364/974109b7/LA_TAHZAN_Dr__Aidh_al-Qarni__Jangan_Bersedih_-_Indonesia_.html?s=1

miezi said...

patungcendana,
tiada guna menitiskan air mata utk orang lain.satu pembaziran semata. Erk :)

maoh said...

mampu ke titisan air mata dapat tawarkan racun dalam tasik..?

patungcendana said...

maoh...tak mampu kerana titisan airmata itu lah sebenarnya racun...

ps...kenapa susah nak masuk blog u...:-(

Otit said...

everything seems so cheap these days.
even ppl can buy trust from you.
so,b4 u menitiskan airmata yg berharaga tu,
just think first..
do they really worth even a tear of your?

ab geldofg said...

aku suka tasik yg mcm tu ;)

S90 said...

u write well..

RaSyA aLyA said...

jika seseorang itu hadir dlm hidup kte, dan menjadi sebahagian dri hidup kte, tp ats sbb tertentu dy terpaksa pergi, jgn terlalu sedih..terimalah kenyataan itu sekurang-kurangnya dy pernah membahagiakan kte..=]