MANDI BUNGA - holding to the last rites of spring

Salam and good day,


Musim tengkujuh sudah tiba, Dihalaman saya, saya lihat kelopak bunga berguguran ditimpa hujan. Sayang sekali. Daripada saya biarkan bunga berguguran, lebih baik saya petik dan guna untuk mandi. 
antara bunga-bungaan yang saya petik dari halaman
 Saya sering juga mandi bunga. Kalau banyak bunga yang mekar di halaman, pasti saya petik dan campurkan dengan air mandi, Mandi bunga saya cuma sekadar mandi dengan air yang dicampur bunga-bungaan, tiada sebarang ritual dan tiada niat tertentu. Cuma mandi untuk menyegarkan badan.
bunga boleh diletak sekuntum atau di di ceraikan kelopaknya


Dari segi saintifik, bunga dikatakan sebagai penyerap tenaga matahari terbaik. Menurut Dato' Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah, Khasiat yang terdapat dalam bunga dan tenaga yang diserap dari matahari akan terserap ke dalam tubuh badan orang yang mandi bunga. Ia juga menyegarkan badan serta menaikkan seri wajah.  Jadi, kalau ada bunga2 kembang di halaman, ambil lah beberapa kuntum dan campak saja ke dalam baldi.

In this color, I’ve become the branch
holding the last rites of Spring, in a moment
I squeeze the last fragrant essence between fingertips.
In this color, I weave a tale of souls swimming in a pink sky.


At this moment, I touch peace and serendipity.

Wolff Poetry



references:
photos from patungcendana
https://www.kashoorga.com/amalan-mandi-bunga-dari-sudut-islam/
https://wolffpoetry.com/holding-the-last-rites-of-spring-poetry/

1 comment:

  1. Lama tak jenguk kawan2 lama. Masih aktif berblog rupanya. Semoga anda, saya dan kita semua dirahmati olehNya.

    ReplyDelete

:-)

A ROSE BY ANY OTHER NAME ... tuberose

  Salam and good day.  It's the end of July/ early August, and my tuberose is blooming. Go figure. Despite its name, tuberose is not act...