Friday, 6 December 2013

gurauan alam

Monsoon Timur Laut sudah mengganas. Itu bukan sesuatu yang mengejutkan. Nama juga musim tengkujuh. seperti tahun lepas, kali ini juga alam bergurau dengan agak kasar... malah lebih kasar dari tahun lepas.... kenapa ya. 

mungkin ada yang berkata... kalau tahun lepas sudah banjir, kenapa tidak bersedia awal2 tahun ini? memang saya sudah bersedia... sejak kejadian banjir tahun lalu, rumah saya tidak banyak perabut... saya tidak beli katil, cuma tidur di atas tilam saja,perabut juga saya tidak beli... namun , sekarang tilam juga perlu dibuang sekali lagi... tidur di atas tikar mengkuang saja la selepas ini... :-D
kami... selepas mengharungi air untuk ke rumah ibu saya

oh ya, kembali kepada persediaan, sebenarnya, dari segi fizikal ... sudah lama bersedia... cuma yang membuat saya terkejut adalah masa ianya berlaku. Saya andaikan, banjir mungkin akan berlaku di akhir tahun... seperti tahun lepas - 24.12.2012 ... tak sangka pula ia akan melanda bersama serangan pertama monsun Timur Laut. Kelam kabut jadinya... taken by surprise.

Mother nature sure has a wicked sense of humour... is this a test? It sure is. 
ya... saya anggap ini sebagai satu ujian dalam pengembaraan hidup saya, dan setiap ujian sebenarnya adalah peluang untuk saya belajar... kerana setiap ujian akan menunjukkan dimana kesilapan serta kelemahan kita.
pastinya, banyak yang boleh dipelajari dari kejadian yang telah melumpuhkan seluruh bandar Kuantan in. tak perlu lah saya huraikan satu per satu... fikir sendiri la ya..

Saya teringat lirik lagu Ebiet G ade ... " Mungkin Tuhan mulai bosan
Melihat tingkah kita..." ...  " Atau alam mulai bosan bersahabat dengan kita..."


Bagi diri saya, kejadian pertama tahun lepas tidak mengajar saya apa2... saya menganggap itu sebagai a freak flood... sebabnya, kawasan dimana saya tinggal, memang bukan kawasan banjir... tak pernah mengalami banjir yang teruk... kecuali dua tahun kebelakangan ini.  Maka... saya terleka...
Mother nature spoke... I heard... but i did not listen... now she speaks again... I hear you mother nature...
 
so... what have i learned? Tell you some other time. Its late... need to sleep now. Nite all. Pleasant Dreams...