Wednesday, 28 December 2011

Kenangan Lalu

Di musim hujan begini, ketika aku lapar dan berfikir apa yang nak aku masak, seringkali aku teringat satu hari dimusim tengkujuh sewaktu aku berusia dalam lingkungan 11 atau 12 tahun. Hari itu hujan turun dengan lebat. Aku serta arwah abang dan adik2 cuma mampu  termenung melihat hujan sambil merasa tempias yang masuk melalui dinding dan atap. Maklum lah, kami tinggal didalam hutan, dirumah papan...pastinya jika hujan lebat air akan lepas masuk melalui lapisan atap zink dan celah2 dinding. Ibu pula sedang berfikir2 apa yang hendak dimasak...keadaan hujan memyebabkan agak sukar untuk arwah ayah kekedai dengan menaiki motorsikal.

Lalu, ayah mencadangkan agar memetik sayur kangkung yang tumbuh di tepi perigi , dan dia akan memasaknya. Sudah dapat lesen untuk mandi hujan... kami terus meluru ke perigi sambil terjerit2 kegembiraan memetik kangkung sambil kejar mengejar dalam hujan.

Itu lah pertama kali aku melihat ayah memasak...sebelum itu aku tak pernah tahu yang ayah juga tahu memasak. Masakan ayah ringkas sahaja, kangkung dimasak tumis pedas. ikan kering goreng dan telur dadar....dimakan dengan nasi yang baru ibu masak...dalam dingin hujan ...sungguh nikmat...masakan musim hujan, kata ayah....food for rainy days kata mat salih.

Satu lagi kenangan yang sering membuat aku tersenyum ialah insiden yang kami sekeluarga namakan...'biar pecah diperut'...
Semuanya kerana "ayam api' arwah nenek. Arwah nenek (sebelah ayah) suka bela ayam...dan dia juga ada membela dua ekor ayam api. Rumah arwah nenek tidak jauh dari rumah kami...nenek tinggal dengan makcik (adik kepada ayah aku) sekeluarga.

Kami tinggal ditanah nenek sebenarnya...dari tingkap rumah, boleh nampak rumah nenek...kalau orang dulu2 cakap...sepelaungan jauhnya...maksudnya, kalau dia laung nama aku dari rumah dia, sure aku boleh dengar...dan selalu juga dia melaung memanggil sepupu2 aku balik, sebab mereka suka bermain di halaman rumah aku...dan kalau dah main sama2 dalam hutan...maghrib pun tak reti2 nak balik..hehe...

Seperti lazimnya, rumah kampung dulu2, memang tak ada pagar...ye lah boleh dikatakan di Kampung Galing Besar itu 95% adalah saudara mara aku...nenek, nenek saudara, mak sepupu, sepupu, dua pupu, ayah saudara sepupu etc...sebab tanah disitu sebahagian besarnya milik kami...semua saling jaga menjaga anak2 buah...pagar bukan satu keperluan pada waktu itu.

Balik kepada ayam api tadi...ayam tu suka merayau2...dan selalunya merayau dalam hutan dekat rumah aku lah. Itu tak jadi masalah....yang menjadi masalah bagi arwah ayah ialah bunyinya yang sangat kuat dan bising.... seriously...sangat bising...
ayam api...foto dari google

Oleh kerana dah tak mampu mendengar bunyi bising, pada satu hari, ayah telah menangkap dan menyembelih ayam itu...of course la tanpa pengetrahuan ibunya... ayah memang pakar sembelih ayam....ibu kata...suka hati la...ayam mak dia...dan ibu masak goreng pedas ayam itu...best...ibu aku memang pandai memasak. Waktu itu lah arwah ayah berpesan....kalau nenek tanya...cakap tak tahu....biar pecah diperut, jangan pecah dimulut...kami menurut saja.

Memang keesokan harinya, nenek merungut2 kepada ayah yang salah seekor ayam apinya hilang...mungkin dibawa lari oleh biawak ...ayah kata, mungkin juga, (.biawak, musang ular itu perkara biasa bagi kami)..atau mungkin ayam tu dah lari...tambah ayah lagi. Ibu hanya diam , dan aku hampir pecah perut menahan ketawa....aduh....

Semoga arwah nenek maafkan arwah ayah. Kini perigi kayu kami sudah ditimbus..kampung Galing Besar sudah menjadi Seri Pahang Business Center...namun kenanagan itu tetap membuat aku ketawa.

9 comments:

baincardin said...

Salam Patung. Lama betul Bain x singgah sini. ^_^

MARSLI N.O said...

Tidak mengapa meski berdikit-dikit. Tiap yang ditulis, nantinya bisa dirangkaikan menjadi sebuah buku yang lebih bermakna. Asal sahaja ditulis dengan sedar dan tahu.
Kerana, menulis juga satu terapi mengubat duka lara dan menghindar kita agar tidak terlalu cepat menjadi pelupa.

MARSLI N.O

a r y a t i said...

Hi,

Lama tak singgah sini. Happy New Year. :)

lonelyroseblack said...

salam singgah...rindu membaca tulisan kamu. apa khabar?...

nostalgia..duh! menjentik nubari... :)

lonelyroseblack said...

salam singgah...rindu membaca tulisan kamu. apa khabar?...

nostalgia..duh! menjentik nubari... :)

Raja Azrul said...

SMTI...

kosong said...

hai patungcendana!
kenangan kadang2 jadi sesuatu yang manis bila dikenang. :')

*oh ni. ni 'kosong' dari Gelanggang Puitis. tadi saya godek2 akaun dekat sana & terjumpa komen patungcendana dekat puisi saya berkurun yang lepas. :p

Wan Mohd Hidayat Wan Abdullah said...

Assalam Mdm....

Sungguh nostalgic crita madam ni.....hehehehe.

Baru sy tahu rupanya gambar ayam yg mdm tunjuk itu adalah gambar ayam api....selama hari ini sy cuma panggil ayam hodoh....hehehehe

buyat said...

Assalaamualaikum.....
Kenangan indah mengusik jiwa...

Lama tak bersua di alam ini...khabar apa ye sekarang....?
Harap semuanya bagus dan bahagia selalu...