Sunday, 19 April 2009

Out goes the lecturer - kalau aku?

this is from an email i received...


A UNIVERSITI Sains Islam Malaysia lecturer who passed only four out of 157 of her law students claims she was forced to resign so that the university could protect its reputation, Kosmo! reported.

Nor (not her real name) said the reason she left was because she could not stand the pressure from the university management on her to give “sympathy marks.”

“How am I to give extra marks if the marks they got is what they should be getting?” she said, adding that her downfall started when she received a show-cause letter on why so many students had failed.

She was then criticised by her superiors, who also wanted her to add marks based on attendance so as to reduce the number of failures.

“I stood my ground. How could I give them marks for that when it is their responsibility to show up for classes?” she added.

The university declined to comment.

aku...bukti kecemerlangan pendidikan???...you go girl!!!

16 comments:

Mr Final said...

boink~!

aloy_paradoks said...

wahai kakak patung..Diri sendiri yang menilai dan menghukum samada kita berjaya atau tak...ikut tafsiran sendiri.
Cume bagi gua.. gua perlu capai apa yg gua mahu capai..itu berjaya bagi gua.. bagi yang lain.....ikut kemahuan anda. kita bebas wahai kakak patung..

ZULKIFLI MOHAMED said...

Salam malam PatungCendana,

Saya secara jujurnya, memihak kepada pensyarah tersebut. Mana mungkin "markah kasihan" atau "markah menjaga aib universiti" harus dibenarkan jika benar mahukan kualiti dalam kalangan pelajar masa kini.

Paling parah, "barah" ini telah pun bermula di peringkat pendidikan rendah dan menengah masa kini. "Berapa nilai markah" untuk "lulus" mahupun "cemerlang" (?), pihak berkaitan haruslah "celik mata dan hati" ...

norMAzuan MUstafa said...

salam...
aiii madamm...
eh boleh pggil madam ker kat cnie...huhuhu....

atlast i found ur blog...x cri pon b4 nie...ahhahahaha...

k salam blogger n wish me luck...

**x kne mngene gn entry lngsung...kua3~~~~

baincardin said...

looks like dat university has no professionalism at all. wat a pity. :)Go "d Lecturer"! ;)

aloy_paradoks said...

re; kais pagi makan pagi... ya mungkin pd org itu tidak berjaya..
jauh kedalam pemikiran gua itu juga adalah satu kejayaan,, kerana gua menilai kejayaan itu melalui kepuasan dalam diri.. kepuasan yang diperolehi oleh atma gua.. kerana kepuasan memperolehi sesuatu yg kita mahukan itu lebih bermakna..

Matlamat(cita-cita)
#
Usaha (ternak ayam)
#
Kejayaan(Jual ayam)

Jika ada satu reban, mungkin melihatnya bodoh, tapi bagaimana jika ada 10 hektar ladang ternak ayam dan sepuluh pekerja Nepal?
Ehem ehem....

bagi org lain gua tak tahu,, tapi bagi gua,,,kepuasan dalam kemahuan itu adalah kejayaan...

Tak salah kan kita bertukar pendapat?

P/S: ternak ayam tapi jadi PM..itu adalah satu metafora gua utk dunia politik semasa..

wahyudi my said...

"ijazah terbaik datangnya dari jalanan"- sapa cakap ntah, m nasir ke loloq ke, ke halim othman..hahaha

budak_ORGANIK said...

madam..i miss u..



**tetiba!!!

~~~ kay ~~~ said...

no wonder our universities going down the drain. now u know why so many local U grads needs retraining right after they "graduate"....

no other local U's doing this? has any of our local doctors and professional graduated because they got sympathy marks??

unfortunately, it is also unfair to those good graduates who entered public university on their own merits and who DIDN'T get any sympathy marks.

huh!

DrSam said...

memang betul le kartun universiti ni...USIM pun bunyi macan UPIN (cerita upin dan ipin).

Cerita pensyarah pun ada logik, atas alasan sendiri (prinsip).

Cerita pentadbir pun ada masuk akal dan memang biasa, atas alasan sendiri juga (cari makan beb).

Pelajar tak de cerita, lu fail lu balik kampung tanam kacang. Tak de hal punye.

addyaholix said...

kamu tak perlu ijazah untuk jadi bijak. kamu cuma perlu akal.

~~~ kay ~~~ said...

http://mt.m2day.org/2008/content/view/20817/84/

(this episode was conveniently swept under the carpet for more than a year)

adibah said...

menjaga hati hingga menidakkan realiti? yang jadi mangsa adalah kancil yang tersepit. kesian dia..

~~~ kay ~~~ said...

morning to u...
sympathy marks.
how about sympathy promotion also?
hehehe....

have a lovely day!

~~~ kay ~~~ said...

hehehe... kalau disuruh r u willing?
i have seen local grads with accounting degree yet cannot read a balance sheet nor do simple accounting during the interview process!
yup, such things have been happening over the years in all public institutions.

aloy_paradoks said...

re;
jangan sampai mengguling sgt,, nanti anak2 tengok pelik lak..
Betul tak salah berkongsi pendapat
kan... biar bertegang leher takpe kan,, tapi jgn emosi...hehehehe..