Wednesday, 14 January 2009

hidupku adalah puisi


13.01.09

tadi, class critical thinking through literature aku belajar tentang poetry. maka, aku tanya students...what is poetry to you....

inilah antara jawapan2 mereka...

-hard to understand
-some can be interesting
-deals with questions and issues
-confusing
-uses strange and difficult words
-meaningful
-not really relevant to them

there you go...talk about challenging...so next week, I'm going to prove them wrong...but first i need to find a poem which is

-easy to understand
-uses no hard words
-straightforward
-about something they know or care about...

still searching...huhuhu

tapi...sekarang aku akan tulis tentang...what is poetry to me...

poem atau puisi pastimya memberi makna yang berbeza kepada setiap pembacanya, dan mungkin juga interpretasi pembaca berbeza dengan maksud sebenar yang ingin disampaikan oleh penulis.

bila aku menulis puisi, aku menulis berdasarkan pengalaman peribadi yang tiada kaitan dengan apa2 yang berlaku di dunia luar...namun untuk orang2 yang membaca poem/puisi itu, ia mungkin dilihat sebagai ekspressi kepada satu situasi general yang mungkin juga relevant kepada pengalaman mereka sendiri. Interpretasi kamu, walaupun berbeza, sama pentingnya dengan interpretasi aku...mungkin juga ianya jauh lebih baik dari interpretasi aku sendiri.

kenapa ya?

Pengunaan bahasa yang ambigouos mungkin salah satu factor yang mendorong kepada perbezaan interpretasi...namun one thing is for sure...the poem means more...not less than ordinary speech can communicate.


a poet is somebody who feels, and who expresses his feelings through words.

this may sound easy. it isnt.

a lot of people think or believe or know they feel --but that's thinking or believing or knowing; not feeling. and poetry is feeling--not knowing or believing or thinking.

almost anybody can learn to think or believe or know, but not a single human being can be taught to feel.

WHY? because whenever you think or believe or you know, you're a lot of other people; but the moment you feel, you're NOBODY-BUT-YOURSELF.



e. e. cummings
(from Fire and Ice, ed. R.J. McMaster)




katakan kita semua dikurung dalam sebuah bilk selama 18 tahun, dan aku lah satu2nya guru kamu sepanjang masa itu. aku yakin aku boleh menjadikan kamu pakar dalam banyak subject, tapi...akan berjayakah aku mengajar kamu 'how to feel'?


19 comments:

Dato Paduka Masri said...

cari road not takenn... best ada dalam my last enri....

ab geldofg said...

aku pening bab2 puisi ni..tk pa ko blajar dulu...pastu ko ajar aku

FendyHekka said...

ala madam cari ker lit com utk dak f4 or f5... xkn dorg xpaham... try if atau the road no taken tuh... xpn susah2 u amik jer puisi2 dr blog u... ha3

Anonymous said...

Kita perlukan korpus puisi yg lebih dkt pd mrk.Tak kenal maka tak cinta.pendedahan thdp puisi kpd mrk kurang tepat.Definisi puisi pd mrk hanya la susunan kata2 bbunga yg beritma.Puisi x cool,mat bunga,dan mcm2 lg stereotype mrk da buat,sblm kenal apa itu puisi.puisi2 rahmat haroun,mohd haji salleh,atau mungkin chairil anwar lebih sesuai utk jiwa muda yg mahukan lebih drpd puitis sebuah puisi.Salam.

DrSam said...

baca entry you kali ni memang ada feeling lah.

biasanya orang sepuitis patungcendana, memang mudah tersentuh hatinya..

aie akaike said...

owh kakak, salam singgah ya. saya suka puisi dan sedang mendalami ilmu puisi. byk juga buku puisi yg saya ada. saya juga sedang belajar menulis puisi. heh. owh, btw lily tu cute! hee. ;)

redzuwan said...

madam,
aku juga mau seperti kamu, bertuah kamu menjadi puisi,kamu boley coretkan apa saja kamu suka, kamu tentukan puisi apa yang kamu inginkan, semua kamu yang tentukan...baik buruk semua dari kamu, makin puitis kamu, makin cantiklah kamu..

mau menjadi kamu

addyaholix said...

mungkin tak perlu cari.
rasanya awak cukup berbakat untuk tulis sesuatu yang indah kan =)

patungcendana said...

anonymous...

thanx...i agree with you. aku akan cari puisi2 tu.:-)

patungcendana said...

anonymous...

thanx...i agree with you. aku akan cari puisi2 tu.:-)

Anonymous said...

Terlanjur mmberi cdgn,pertimbangkan satu lg nama-'patungcendana'..

anonymous=wahyudimy

patungcendana said...

anonymous=wahyudimy

hehehe...kamu rupanya...tahu tak kamu favourite poet aku...tapi kenapa tutup blog...:-(

addyaholix said...

ya ya mana wahyudimy? cuba selidik kenapa dia tutup blog. puisi dia antara yang terbaik.

ab geldofg said...

tk habis2 lagi klas sajak ko? heheheh

jiwa kaco said...

langkah ini terhenti
bait bait rumi tersusun rapi
berkata tentang hati
berbicara tentang mati

bila ditanya tentang hati
selalu nya membawa kita mati
namun aku mahu pasti
kuterus langkah kaki..

org putih tak tau cakap apa benda aku tulis ni..jiwakaco

NoName said...

aku suke sonnet 18.macam touching semacam. :)

miezi said...

Hi..I don't know if you consider Kent Keith's Anyway is puisi or not. but I can't help myself loving it. Understandable yet meaningful.

Bet your students pun mesti suka :)

People are illogical, unreasonable, and self-centered. Love them anyway.

If you do good, people will accuse you of selfish ulterior motives. Do good anyway.

If you are successful, you will win false friends and true enemies. Succeed anyway.

The good you do today will be forgotten tomorrow. Do good anyway.

Honesty and frankness make you vulnerable. Be honest and frank anyway.

The biggest men and women with the biggest ideas can be shot down by the smallest men and women with the smallest minds. Think big anyway.

People favor underdogs but follow only top dogs. Fight for a few underdogs anyway.

What you spend years building may be destroyed overnight. Build anyway.

People really need help but may attack you if you do help them. Help people anyway.

Give the world the best you have and you' ll get kicked in the teeth. Give the world the best you have anyway.

Raja Azrul said...

mari belajar bahasa dengan madam...hehehe...

propa sangat!!

Daoz said...

anyway reli is a nice poem.shud hv considered it mdm.